19 jan

Tendenser i intern kommunikation

På manges opfordringer har jeg opdateret sidste års indlæg om tendenser inden for intern kommunikation. Nu sker der jo ikke revolutioner på et år, men der er alligevel flere interessante bevægelser i den interne kommunikation i organisationen, som er værd at hæfte sig ved.

De kolleger i virksomheder, som jeg har drøftet indlægget her med, er alle enige om, at jo stærkere engagement medarbejderne viser, jo bedre resultater for organisationen. Kunsten er så at gøre det smartere, at huske det hele menneske, og at få ledelsen til at gå forrest.

Hvis vores medarbejdere skal motiveres, og levere resultater med et højt engagement – kræver det fortsat, at organisationen er leveringsdygtig i:

  1. Klare budskaber

  2. Dyb forståelse for målgruppen

  3. Ledere som kan lide at kommunikere – og gør det!

  4. Den rette infrastruktur og kanaler til at nå medarbejderne

  5. Gode muligheder for dialog, og at medarbejderne bliver involveret

Det er vores opgave, som kommunikationsansvarlige, konstant at fintune den interne kommunikation, og sikre at organisationens kommunikation understøtter de forretningsmæssige mål. Samspillet mellem intern og ekstern kommunikation er derfor stadig centralt.

Det er også vores opgave, at flytte intern kommunikation fra alene at være et taktisk og praktisk redskab, til at være en strategisk ledelsesdisciplin. En undersøgelse fra 2010 – jeg tvivler på de store ændringer i dag – viser, at de virksomheder, som er effektive i den interne kommunikation har et markant højere (47%) afkast end øvrige virksomheder. (Download undersøgelsen her)

Det siger næsten sig selv. Dårlig kommunikation internt i organisationen gør det svært for ledere at tage de rigtige beslutninger. De mangler ganske enkelt input og buy-in (som vi siger på jysk). Resultatet bliver, at medarbejderne ikke leverer til tiden, og at kvaliteten halter. Måling af indsatsen er derfor eviggyldig. Vi skal stadig kunne demonstrere, hvordan vi skaber værdi, og hvordan vores aktiviteter og budskaber støtter virksomhedens mål.

Mine bud er, at vi for alvor har brug for at se på virksomheden som en digital arbejdsplads, hvor vores medarbejdere i dag kræver nye og mere personlige og ikke mindst sociale kommunikationskanaler.

Den digitale arbejdsplads

Hastighed er i dag et afgørende parameter i den effektive kommunikation. Hvis medarbejderne skal være ambassadører for virksomheden, skal de være opdaterede på nyhederne – både de gode og de dårlige. Vi taler derfor om instant communication. De traditionelle kaskade-strategier er forældede. Medarbejderne ønsker i stedet gennemsigtighed, åbenhed og konstant adgang til viden – når som helst.

Én af de helt store tendenser, som derfor bliver rigtig stor de kommende år, er det sociale og mobile intranet. Selvom vi har meget svært ved at slippe af med e-mails, som vores primære kommunikationskanal i organisationen, er flere og flere virksomheder begyndt at tænke i nye baner. I takt med, at medarbejderne ønsker mobilitet og adgang til deres data når som helst og hvor som helst, vil enterprise cloud-løsninger få et boom. Der er nemlig ikke længere fornuftige argumenter (som fx sikkerhed og implementering) for organisationen til at lade være. Og med data i skyen følger en lang række muligheder for at gøre virksomhedens egne applikationer tilgængeligt på mobile platforme.

Personalisering af kommunikation

Skellet mellem intern og ekstern kommunikation udvaskes. Det har stor betydning for, hvordan organisationen kommunikere. Medarbejderne har et væld af kanaler og valgmuligheder at vælge fra. De bruger Smartphones, iPads, e-bogslæsere, computere, aviser og magasiner – på linje med alle andre forbrugere. Det bliver derfor svære for organisationen at fastholde traditionelle informationskanaler (personaleblade, nyhedsbreve osv.). Vi skal kommunikere med vores medarbejdere, hvor de er. Det kræver en højere grad af personalisering af kommunikationen internt. Igen her bliver de nye værktøjer og sociale kanaler vigtige for organisationen og for medarbejderkommunikationen.

Optimering af infrastruktur

Vi er mobile – det behøver vi vist ikke diskutere. Og som medarbejdere kan vi lide at være på, når det passer os. Det er derfor afgørende, at den interne infrastruktur er på plads. Kan medarbejderne nemt tjekke e-mails på farten? Er intranettet optimeret til mobile enheder, som tablets og Smartphones? Skal medarbejderne logge ind og ud for at få informationen? Osv. Osv.

Video er sagen. Der findes næppe et bedre redskab til intern kommunikation og storytelling. En video med ledelsen giver en helt anden nærværende og personlig kommunikation end en ugentlig e-mail. Og ikke mindst er der en stor gevinst at hente for virksomheder med flere geografiske placeringer eller mange mobile medarbejdere. Og ja, det kan også bruges i mindre og mellemstore virksomheder.

Det lader til, at vi ikke slipper e-mailen foreløbigt. De smarte virksomheder er godt nok begyndt, at kommunikere med deres medarbejdere via blogs og chat-værktøjer som fx. Slack, Lync, Yammer – og nu kommer så også Facebook med deres Facebook @ Work. Men selv om rigtig mange gode samarbejdsværktøjer konstant dukker op, så tyr vi stadig til e-mailen, som vores primære kommunikationskanal.

Jeg mener, at vi nu i højere grad til se på, hvordan vi gør vores e-mail smartere, mere interaktive, mere personlige og naturligvis optimeret til de mobile enheder. Det er vigtigere end at sende medarbejderne på kursus i god mail-etik.

Der skal med andre ord bygges mere intelligens ind i vores e-mail. Skal den interne kommunikation kunne måles på bundlinjen, så skal vi også kunne måle effekten af de enkelte e-mails. Det kræver, at vi fjerne os fra spredehagl og kanyle-information til mere engagerende mails, som i højere grad er skræddersyet til den enkelte medarbejder.

Hvad er dine bud?

Dine tanker er velkomne

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.