04 jun

Sådan vinder de små virksomheder kampen med de sociale medier

Jeg har netop været ude at holde et oplæg om brugen af sociale medier for mindre og nystartede virksomheder. Under oplægget kom der nogle ganske interessante diskussioner, som fik mig til at reflektere over, hvorfor det mon er så svært for mindre og nye virksomheder at komme i gang på det sociale net.

De gange, hvor jeg har været ude at tale om transformationen til social business og brugen af de sociale medier, møder jeg ofte en god del reservation blandt tilhørerne. Det gælder specielt de nystartede virksomheder.

Det er da naturligvis en god grund til. Det er hårdt arbejde at starte en ny virksomhed op, markedsføring og sociale medier er blot en lille del i det store spil. Men den lille del kan på sigt blive ganske afgørende for virksomheden.

Nu ved jeg, at tilhørerne har meget at se til og er i en afgørende fase i deres opstart. Men det er ikke den største barriere. Det er derimod kendskabet til mulighederne og den overskuelige mængde af sociale netværk. Det er lidt som at sende et barn ind i en slikbutik; alt smager jo godt og lille Victor vil gerne have lidt af hvert fordi det hele ser lækkert ud – men, det er helt overskueligt for Victor at tage stilling til, hvad der skal ned i posen.

Vælg med omhu

For at få noget ud af en social strategi må du derfor beslutte dig. Et pædagogisk kneb over for Victor ville være at vælge et begrænset antal bøtter, som han kunne vælge fra. Det er straks lidt svære at praktisere i en forsamling med mange forskellige virksomhedstyper med forskellige ambitioner og mål. Men hovedreglen må være; hellere gøre det godt på få platforme end at gøre det skidt mange. Udslagsgivende for hvilke sociale netværk du skal være på, er helt op til din målgruppe. Hvem og hvor er de?

En anden udfordring er, at de mange mindre og nystartede virksomheder er usynlige. Kendskabet til dem i markedet er lig nul. Derfor vil den umiddelbare succes på sociale medier udeblive. Det kræver derfor en kontinuerlig og systematisk indsats, hvis du vil gøre det godt. Men husk at der er stor forskel på brugen af sociale medier i forretningsmæssigt øjemed og så privat. Denne forskel er i begyndelsen måske ikke så åbenlys og problemet synes at være: Hvordan finder jeg relevant og vedkomne indhold jeg kan dele med andre – indhold som vel at mærke styrker mit brand, mine produkter og kan skabe trafik til min hjemmeside? Det har jeg nogle bud på i en af mine præsentationer.

Da de sociale netværk bygger på relationer og dialog. Så det er naturligt at starte med profilere din virksomhed gennem de sociale netværk, hvor du allerede har en profil; LinkedIn, Twitter, Facebook eller Google+. Dine personlige bekendtskaber eller relationer er måske tilbøjelige til at hjælpe med at sprede dine forretningsmæssige budskaber. I gennemsnit har fx hver Facebook profil 130 venner. Dit budskab kan derfor hurtigt nå ud til mange. Forudsat, at det er interessant og relevant at dele med andre! Det tager tid at bygge et godt netværk op – så start i dag! Tænk på dit personlige netværk, tænk på dit faglige netværk, brug grupper i LinkedIn til at finde interessante forbindelser osv.

Ting tar’ tid! Men social medier slutter ikke!

Hvis du er på udkig efter et quick fix, en hurtig markedsføring og en masse kunder – så er social media nok ikke den rigtige metode. At bygge en social business er en kontinuerlig proces, hvor du skal under huden på de forskellige netværk og hvordan de virker, du skal finde relationer og interagere med dine relationer. Som mindre virksomhed eller nystartet virksomhed skal du derfor væbne dig med tålmodighed og tænke på, at sociale medier er et langt træk, hvor du opbygger troværdighed og brander din virksomhed.

Der er rigtig mange fordele for de små virksomheder ved de sociale netværk. Et salg er fx ganske ofte personligt – de sociale medier er personlige. Du skal have tålmodighed, det betaler sig – specielt på de sociale medier.

Du finder min præsentation her.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.