05 nov

Savner du inspiration til at optimere den interne kommunikation i din organisation? Så er her et bud på de tendenser, som præger virksomhederne og intern kommunikation lige nu.

KLIK HER FOR EN OPDATERET VERSION

I mit daglige arbejde med intern kommunikation støder jeg ofte på en række spørgsmål, hvorigennem vores kunder – naturligt nok – søger at fremtidssikre deres interne kommunikationsindsats. Det er spørgsmål som: Hvordan kan mellemledere og ledere generelt styrke deres kompetencer inden for kommunikation? Eller hvordan kan et team bedst sammensættes for at høste den største innovationsgevinst? Eller hvordan når kommunikation bedst ud til alle i organisationen? Hvordan kan ledere, gennem kommunikation, booste medarbejdernes motivation og engagement? Osv., osv.

Fakta er, uanset hvilke undersøgelser vi ser på, får organisationerne større tilfredshed og højere produktivitet blandt medarbejderne, hvis virksomhederne opprioriterer den interne kommunikation.

Når ovenstående spørgsmål alligevel rejser sig, er det fordi lederne generelt er positivt orienterede mod kommunikation, og de ved, hvordan de med den rette kommunikation flytter holdninger, skaber arbejdsglæde og bedre resultater. Derfor er de naturligt på jagt efter bedre metoder og mere effektive kanaler, der kan styrke kommunikationen internt.

Nye tendenser i intern kommunikation

Ekstern og intern smelter i højere grad sammen

Grænsen mellem den eksterne og interne kommunikation bliver mere og mere udvasket. Virksomhedens medarbejdere er i dag både ambassadører og talsmænd. Medarbejderne er, i takt med, at de kommer på de forskellige sociale platforme, blevet til levende medier og kanaler. Det betyder, at vi må give afkald på lidt af vores kontrol og gennem tillid slippe kommunikationen løs internt. Vi skal med andre ord acceptere, at den interne kommunikation i nogen grad udføres af ikke-professionelle!

De digitale trends, der smitter

Det herlige er, at vi som professionelle kommunikatører presses til at være et skridt foran – både hvad angår viden og tendenser, men også på det praktiske niveau. Vi skal nemlig også kende til de nye spændende teknologiske værktøjer, som blomstrer op.

Det er ingen hemmelighed, at teknologien udvikler sig langt hurtigere end vi som art kan nå tilpasse os til. Vi når lige at lære den ene teknologi, før den afløses af en anden. Vi tror fx at Facebook er platformen, men nu dropper de unge ud.  Teknologien giver os hele tiden nye redskaber, metoder og platforme, som kan styrke vores relationer og kommunikation. Se blot på tendensen med forbrugerstyret it. Virksomhedens medarbejdere ønsker i stigende grad at medbringe deres egne ”redskaber” på arbejde. Har vi fx en smartphone, synes vi, at det mest naturlige i verden er, at vi har adgang til virksomhedens systemer, som mail og data, alle vegne.

Mobile muligheder

Når vores medarbejdere i stigende grad benytter deres egne enheder til arbejdsopgaver på farten, har vi samtidigt fået en hel unik mulighed for at nå vores medarbejdere. Det, at vores medarbejdere er mobile, behøver ikke længere betyde, at de er langt væk fra ledelseskommunikationen. Tværtimod. Medarbejdere, som medbringer deres iPads eller smartphones på arbejde, er nemlig motiverede for mere kommunikation. Det måler vi blandt andet i anvendelsen af de sociale platforme som Twitter, Facebook og andre.  Virksomheden bør derfor, som et led i den interne kommunikation, tage i mod denne udfordring – der er nemlig ikke noget, der tyder på, at vi bliver mindre mobile.

The Visual Turn

En anden tendens, som er ret så markant, når vi taler intern kommunikation, er anvendelsen af billeder, og i særdeleshed video. Videoer bliver i stigende grad brugt til at motivere og engagere medarbejderne. Det kan du fx læse mere om her. Og det spiller fint sammen med tal fra YouTube, som siger, at 40 % af trafikken på sitet kommer fra mobile enheder. Herhjemme var Jyske Bank blandt de første, som professionelt oprettede en tv-kanal og brugte video til medarbejderne og senere også kunderne. Jyske Bank TV har i dag 11 journalister ansat og blandt andet eget studie på Nasdaq børsen. Vi elsker video. Vi får ansigter på og kommunikationen er mere mundret på video. Vi forstår ganske enkelt mere, når kommunikationen kombineres med levende billeder. Også her er teknikken med os. Det er i dag muligt via Adobe Connect, Skype eller blot et digitalt kamera hurtigt selv at producere enkle videoer til dine medarbejdere.

The social enterprise

McKinsey har estimeret, at virksomhederne kan øge deres produktivitet med helt op mod 25 % ved at adoptere socialt software og forbinde medarbejderne i ”The Social Enterprise”. Gevinsten målt i kroner og ører er 7.178.990.000.000,00,- Vel at mærke om året!

Men det er lettere sagt end gjort. Selv om software og platforme er tilgængelige, halter det lidt for medarbejderne at implementere de nye kanaler i dagligdagen på arbejdspladsen. Fx viser et studie fra Prescient Digital Media (2013), at blot 13 % af medarbejderne deltager i det sociale intranet på daglig basis og næsten 1/3 kun sjældent eller aldrig deltager. Der er et stykke vej til at vælte e-mail af pinden, men mon ikke vi snart vil opleve en eksplosion i væksten her – på samme måde, som vi har taget de sociale medier til os i privatsfæren?

Lær gennem leg

Analyseinstituttet Gartner forudser, at Gamification bliver det næste store scoop for virksomhederne. Tidligere har vi set, hvilken positiv effekt fokus på work life balance, sundhed og fitness-programmer har haft på organisationer. Gamification gør læring til en leg. Gamification kan fx være active learning, scenariespil, simuleringer og rollespil. Gerne med en snert af konkurrence. Gamification kan være et værdifuldt værktøj i forandringsprocesser, kriser, værdikommunikation eller læring og implementering af nye teknologier.

 Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din organisation med den interne kommunikation? Så er du meget velkommen til at kontakte Claus Johnsen

Dine tanker er velkomne

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.