11 mar
Som PR-konsulent har de sidste år været en fantastisk rejse. Vores fag har været gennem utallige, spændende forandringer: Målgruppen har [...]

Som PR-konsulent har de sidste år været en fantastisk rejse. Vores fag har været gennem utallige, spændende forandringer: Målgruppen har fået større indflydelse, vi er alle medier og har fået en enorm magt til meget hurtigt at flytte budskaber, skabe kritik, udøve lobbyvirksomhed eller publicere tekster og materialer. Blot se på, hvordan bloggerne har provokeret dagens mediebilledet.

Virksomhederne skal derfor være langt mere innovative i deres tilgang til kommunikation og markedsføring. I Sense Communication ser vi tre tendenser, som vi arbejder målrettet med, når vi rådgiver vores kunder om PR i en digital verden:

Eksperten er død

Udfordringen for virksomhederne ligger i, at forbrugerne har mistet tillid til eksperterne i medierne. Tidligere kunne virksomhederne tilbyde betroede eksperter til medierne og ad den vej forsøge at placere vigtige budskaber for virksomhederne. I dag flyder internettet og de sociale medier over med eksperter. Samtidig betyder adgangen til de mange læsere, at det aldrig har været lettere at publicere sin ekspertviden. Begrebet ekspert er derfor ramt af inflation, og den virkelig betroede ekspert er sværere at finde – måske derfor bruger medierne i stigende grad ”eksperter fra egne rækker”?

Længe leve freelanceren

Internettet har revolutioneret vores mediebilledet. Krisen i samfundet har betydet, at de traditionelle medier hænger i neglene. De kæmper blodigt med forretningsmodeller og om læsernes gunst. Det har betydet, at en stor gruppe journalister ikke længere er fastansatte, men freelancers. Det betyder alt andet lige, at du, som PR-ansvarlig, pressechef eller kommunikationsansvarlig har fået betydeligt sværere ved at navigere i medielandskabet. Hvem der skriver hvor er ikke længere tydeligt. Det betyder, at du skal tænke i ”salgbare” vinkler. Freelancerne skal jo sælge deres historier – det skal du hjælpe dem med.

Indhold, indhold og indhold

Det flyder med information. Som virksomhed skal vi derfor være endnu mere opmærksomme på vores brugeres adfærd og behov. Vi skal lytte meget mere. Hvis vi skal skille os ud fra mængden skal vi derfor have en ekstrem god næse for det gode indhold og ikke mindst det brugergenerede indhold. Hvordan kan vi skabe et forum eller inspirere til, at andre har lyst til at byde ind med indhold? Vi skal i dag i langt højere grad tænke på, hvordan vi hjælper vores kunder og på elegant storytelling – ud med den klassiske afsenderorienterede ”hør hvor fede vi er”-markedsføring.

Du kan også lade dig inspirerer af andre gode tanker om PR i 2014 her.

Dine tanker er velkomne

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.